Progi zwalniające U-16 - listwowe, płytowe, wyspowe (U-16a, U-16b, U-16c, U-16d)

Progi zwalniające U-16a, U-16b, U-16c, U-16d oraz progi wyspowe to certyfikowane urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, które stanowią jeden z najbardziej skutecznych sposobów fizycznego ograniczania prędkości pojazdów w strefach wymagających szczególnej ochrony. Konstrukcje te wykonywane są z trwałych i odpornych na warunki atmosferyczne materiałów, takich jak guma lub PVC, co gwarantuje wieloletnią trwałość nawet przy intensywnym użytkowaniu. Rozwiązania z rodziny U-16 oraz progi wyspowe są zgodne z aktualnymi normami prawnymi i technicznymi, a ich montaż realizowany jest na drogach lokalnych, dojazdowych, osiedlowych czy w bezpośrednim sąsiedztwie szkół, przystanków komunikacji publicznej oraz obiektów użyteczności publicznej. Zoptymalizowane pod kątem bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów oraz ruchu komunikacji zbiorowej, progi U-16a, b, c, d oraz poduszki berlińskie nie tylko skutecznie wymuszają ograniczenie prędkości do poziomu zalecanego przez prawo, ale również wpisują się w nowoczesne podejście do zarządzania przestrzenią miejską, uwzględniając zarówno potrzeby inwestorów, jak i użytkowników infrastruktury drogowej.

Progi zwalniające U-16a, U-16b, U-16c, U-16d oraz progi wyspowe – skuteczny sposób na szybką poprawę bezpieczeństwa

Progi zwalniające U-16a, U-16b, U-16c, U-16d oraz progi wyspowe stanowią zaawansowane urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, zaprojektowane z myślą o skutecznej redukcji prędkości pojazdów na drogach lokalnych, osiedlowych oraz w obszarach o dużym natężeniu ruchu pieszych. Stosowanie rozwiązań z tej kategorii wynika nie tylko z przepisów prawa, lecz także z rosnącej świadomości inwestorów, zarządców dróg oraz instytucji publicznych, dla których kluczowe znaczenie ma bezpieczeństwo użytkowników infrastruktury. Nowoczesne progi, projektowane według norm U-16 i jako poduszki berlińskie, zapewniają trwałość, skuteczność oraz możliwość dopasowania do specyficznych potrzeb każdej inwestycji.


Listwowy próg zwalniający U-16

Cechy progów zwalniających U-16

  • Wytrzymała konstrukcja – wykonanie z odpornej na ścieranie gumy, tworzyw sztucznych gwarantuje długą żywotność nawet przy intensywnym ruchu.
  • Wysoka widoczność – kontrastowe kolory (żółto-czarne, biało-czarne) i odblaskowe elementy wykonane z taśm odblaksowych, szklanych oczek, zwiększają bezpieczeństwo w dzień i w nocy.
  • Modułowa budowa – łatwy montaż i możliwość szybkiej wymiany uszkodzonych fragmentów bez kosztownej wymiany całego progu.
  • Kompatybilność z różną nawierzchnią – progi dostosowane do montażu na każdej utwardzonej nawierzchni, asfalcie, betonie, kostce brukowej.
  • Skuteczne spowalnianie ruchu – kształt i wysokość zaprojektowane tak, aby wymuszać zwolnienie bez ryzyka uszkodzenia pojazdu.
  • Odporność na warunki atmosferyczne – materiały niewrażliwe na mróz, sól drogową i promieniowanie UV.
  • Elementy ułatwiające odwodnienie – niektóre modele wyposażone w szczeliny zapobiegające gromadzeniu się wody.
  • Możliwość czasowego montażu/demontażu – rozwiązania na imprezy masowe, place budowy lub sezonowe ograniczenia prędkości.

Próg zwalniający pod centrum handlowym

Ogólne zalety wszystkich typów progów zwalniających

  • Redukcja prędkości pojazdów – skutecznie wymuszają wolniejszą jazdę w newralgicznych miejscach.
  • Podniesienie bezpieczeństwa pieszych – szczególnie przy szkołach, przedszkolach, przejściach.
  • Optymalizacja kosztów inwestycyjnych – szybka instalacja i możliwość demontażu bez ingerencji w nawierzchnię ograniczają zarówno wydatki, jak i czas realizacji projektu.
  • Zgodność z przepisami i normami – progi spełniają aktualne wymagania prawne, umożliwiają prawidłowe oznakowanie.
  • Dostosowanie do specyfiki ruchu – progi wyspowe pozwalają na płynny przejazd autobusów, nie utrudniając komunikacji miejskiej.
  • Elastyczność w planowaniu i eksploatacja – progi można przenosić, rozbudowywać lub adaptować do zmieniających się warunków ruchu bez potrzeby generowania nowych kosztów projektowych.
  • Możliwość montażu w różnych lokalizacjach – na drogach osiedlowych, parkingach, strefach przemysłowych i placach manewrowych.

Podział progów zwalniających ze względu na konstrukcję i zastosowanie

Stosowanie progów zwalniających jest dopuszczone wyłącznie na obszarze zabudowanym na drogach klasy lokalnej (L), dojazdowej (D), zbiorczej (Z), a w wyjątkowych przypadkach także głównej (G).

  • Ze względu na ukształtowanie w planie drogi wyróżnia się następujące rodzaje progów zwalniających:
    • Progi listwowe – wykonywane na szerokości całej drogi w formie elementu listwowego jednolitego lub składanego z segmentów.
    • Progi płytowe – wykonywane w formie płyty przez odpowiednie ukształtowanie nawierzchni jezdni lub ułożenie i zamocowanie na niej odpowiedniej konstrukcji.
    • Progi wyspowe – wykonywane w formie wydzielonej wyspy lub wysp umieszczonych na jezdni.

Typ progu zwalniającego Przykładowy schemat Wymiary (dł./wys.) Ograniczana prędkość do
U-16a listwowy schemat U-16a - wymiary min. 3,7 m / wys. do 0,10 m min. 3,7 m / wys. do 10 cm 25 – 30 km/h
U-16b płytowy schemat U-16b - wymiary L najazdów 1,5 m / L płyty min. 2 m / wys.  do 10 cm L najazdów 1,5 m / L płyty min. 2 m / wys. do 10 cm 25 – 30 km/h
U-16c płytowy schemat U-16c - wymiary L najazdów 1 m / L płyty min. 2 m /  wys. do 10 cm L najazdów 1 m / L płyty min. 2 m / wys. do 10 cm 25 – 30 km/h
U-16c płytowy - długość płyty > 4m schemat U-16c wymiary L płyty ≥ 4,0 m / wys. do 10 cm L płyty ≥ 4,0 m / wys. do 12 cm 35 – 40 km/h
U-16d listwowy schemat U-16d 0,9–1,5 m / wys. do 7 cm 18 – 20 km/h

Wyniesione przejścia dla pieszych na progach płytowych

Na progach zwalniających typu płytowego można wyznaczać przejścia dla pieszych lub przejazdy dla rowerzystów, pod warunkiem, że długość płyty odpowiada co najmniej minimalnej szerokości wyznaczanego przejścia lub przejazdu.

Niedopuszczalne natomiast jest umieszczanie progów zwalniających:

  • na ulicach i drogach wyjazdowych pojazdów uprzywilejowanych (straż pożarna, pogotowie ratunkowe itp.),
  • na trasach z regularnym ruchem autobusów lub trolejbusów komunikacji publicznej, z wyjątkiem progów wyspowych lub specjalnych progów płytowych o łagodnych rampach,
  • na jezdniach innych niż bitumiczne, jeśli nie można zapewnić oznakowania poziomego P-25,
  • na łukach dróg, gdzie warunki geometryczne nie zapewniają bezpiecznego użytkowania progu,
  • na obiektach mostowych i w tunelach, nad konstrukcjami inżynierskimi (takimi jak przepusty, przejścia podziemne, komory instalacji wodociągowych i c.o. itp.) oraz w odległości mniejszej niż 10 m od tych obiektów, ze względu na niszczący wpływ wstrząsów powodowanych przejeżdżaniem pojazdów samochodowych.


Wyniesione przejście dla pieszych model 8cm

Przykładowe zastosowania progów zwalniających U-16a (listwowych)

Listwowe progi zwalniające U-16a są przeznaczone do stosowania wszędzie tam, gdzie zachodzi potrzeba fizycznego ograniczenia prędkości pojazdów zgodnie z przepisami oraz w miejscach wymagających szczególnej ochrony uczestników ruchu drogowego. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury oraz wytycznymi IBDiM, typowe lokalizacje obejmują:

  • Drogi publiczne w obszarach zabudowanych – skuteczna redukcja prędkości pojazdów do poziomu określonego przepisami, szczególnie w rejonach o podwyższonym ryzyku wystąpienia kolizji.
  • Osiedla mieszkaniowe i strefy zamieszkania – wymuszenie przestrzegania ograniczeń prędkości w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszego, w tym dzieci i osób starszych.
  • Okolice placówek oświatowych i medycznych – zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w bezpośrednim otoczeniu szkół, przedszkoli, żłobków oraz szpitali i przychodni.
  • Strefy uspokojonego ruchu – wdrażanie założeń stref Tempo 30 oraz innych organizacji ruchu mających na celu ochronę pieszych.
  • Obiekty przemysłowe i logistyczne – kontrola prędkości na wewnętrznych drogach zakładowych, co przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa pracowników i pojazdów technologicznych.
  • Parkingi i centra handlowe – ograniczenie prędkości w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszych, zapobieganie wypadkom na terenach ogólnodostępnych.

Znak budowlany B progi zwalniające

Normy i certyfikaty

Wszystkie progi montowane na drogach publicznych muszą posiadać dokumentację potwierdzającą ich zgodność z wymaganiami prawnymi, w tym certyfikat zgodności, aprobatę techniczną IBDiM oraz dokumentację techniczno-ruchową.

Dedykowane komplety montażowe do progów zwalniających, śruba, kołek, podkładka

Dedykowane zestawy montażowe podnoszące trwałość i niezawodność

Dedykowanych kompletów montażowe do urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego w klasie 5.6 wyposażone w samohamowny gwint zapewniającym poprawne mocowanie urządzeń. System zapewnia stabilność konstrukcji przez lata i łatwość ewentualnych napraw.


Dlaczego warto wybrać gumowe progi zwalniające?

  • Odporność na warunki atmosferyczne – gumowe progi zwalniające zachowują swoje właściwości eksploatacyjne zarówno w wysokich, jak i niskich temperaturach oraz przy intensywnych opadach, co pozwala na ich długotrwałe użytkowanie w każdych warunkach klimatycznych.
  • Szybki i bezinwazyjny montaż – dzięki modułowej konstrukcji oraz lekkim elementom, instalacja gumowych progów nie wymaga zaawansowanych prac budowlanych, co skraca czas realizacji inwestycji oraz minimalizuje utrudnienia w ruchu.
  • Możliwość wielokrotnego przenoszenia – progi wykonane z gumy mogą być łatwo zdemontowane i ponownie zainstalowane w nowym miejscu, co daje inwestorom dużą elastyczność w zarządzaniu infrastrukturą drogową.
  • Bezpieczeństwo użytkowników – specjalna faktura powierzchni oraz wyraziste oznakowanie odblaskowe poprawiają widoczność progów i skutecznie informują kierowców o konieczności redukcji prędkości, podnosząc poziom bezpieczeństwa na drodze.
  • Ekonomiczność eksploatacji – niskie koszty zakupu i utrzymania, w połączeniu z odpornością na uszkodzenia mechaniczne, sprawiają, że gumowe progi stanowią opłacalne rozwiązanie zarówno dla samorządów, jak i inwestorów prywatnych.
  • Dostosowanie do różnych typów dróg – szeroka gama dostępnych wymiarów i kształtów pozwala na precyzyjne dopasowanie progu do parametrów technicznych każdej jezdni, zgodnie z obowiązującymi przepisami i wytycznymi projektowymi.

Progi zwalniające typu U-16 oraz progi wyspowe to urządzenia BRD ściśle określone w polskich przepisach i katalogach technicznych, których prawidłowe stosowanie pozwala skutecznie ograniczyć prędkość pojazdów w wyznaczonych lokalizacjach, zgodnie z aktualnymi standardami bezpieczeństwa ruchu drogowego.