Znak A-24: rowerzyści - I generacja

Kod produktu
znak a-24 - I generacji
Już od 97,17 zł 79,00 zł
W magazynie
Znak drogowy A-24 „rowerzyści” ostrzega kierujących o możliwości nagłego pojawienia się rowerzystów na jezdni. Umieszcza się go przed przejazdami dla rowerów, wjazdami z dróg rowerowych oraz w miejscach, gdzie rowerzyści mogą przeciąć tor jazdy pojazdów. Wymaga od kierowców zmniejszenia prędkości izachowania szczególnej ostrożności.

Opis produktu

Znak A-24 „rowerzyści” należy do grupy drogowych znaków ostrzegawczych i ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa w miejscach, gdzie ruch rowerowy przecina się z ruchem pojazdów. Informuje kierujących o możliwości nagłego wjazdu rowerzystów na jezdnię. Jego zadaniem jest zapewnienie kierującym odpowiedniego czasu na reakcję i dostosowanie prędkości.

Znaczenie i zastosowanie znaku drogowego A-24

  • Zobowiązuje kierowców do zachowania szczególnej ostrożności, obserwacja otoczenia i dostosowanie prędkości.
  • Znak A-24 uprzedza kierujących o wjeżdżających na jezdnię rowerzystach lub o ich przejazdach przez drogę.

  • Umieszczany jest m.in.:
    • przed miejscami, gdzie rowerzyści zjeżdżają z drogi rowerowej na jezdnię,
    • przed przejazdami rowerowymi na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/h,
    • na odcinkach o słabej widoczności przejazdu, nawet gdy prędkość wynosi 60 km/h lub mniej.
  • Może być stosowany również w innych miejscach, jeśli przemawiają za tym względy bezpieczeństwa – np. ograniczona widoczność, duże natężenie ruchu.

Typowa lokalizacja

  • Stawia się go zwykle od 150 do 300 m przed przejazdem – na drogach poza obszarem zabudowanym,
  • w obszarze zabudowanym odległość ta jest mniejsza – zwykle 30–50 m od miejsca zagrożenia,
  • jeżeli droga dla rowerów przechodzi w pas ruchu dla rowerów, obok znaku A-24 instaluje się również znak F-19.

Wygląd i symbolika znaku A-24

  • Trójkąt o żółtym tle i czerwonej obwódce.
  • Wewnątrz czarny piktogram z wizerunkiem rowerzysty.

Warianty zastosowania

  • Występuje samodzielnie lub w zestawieniu z innymi znakami, np. F-19.
  • Może być uzupełniany tabliczkami T-1 (odległość) lub T-2 (długość odcinka), jeśli zagrożenie występuje na określonym dystansie.

Znak ostrzegawczy A-24 „rowerzyści” jest kluczowym elementem poprawy bezpieczeństwa w miejscach, gdzie ruch pojazdów krzyżuje się z ruchem rowerowym. Jego obecność wymaga od kierujących zachowania szczególnej ostrożności, redukcji prędkości i przygotowania do ustąpienia pierwszeństwa rowerzyście.


Często zadawane pytania (FAQ)

Co oznacza znak A-24?
Ostrzega o miejscu, w którym rowerzyści wjeżdżają na jezdnię lub ją przekraczają, np. na przejeździe rowerowym lub wylocie drogi dla rowerów.
Gdzie stosuje się znak A-24?
Przed przejazdami dla rowerzystów oraz w miejscach, gdzie droga rowerowa łączy się z jezdnią. Stosowany obowiązkowo na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/h i tam, gdzie przejazd jest słabo widoczny.
Czy A-24 nadaje pierwszeństwo rowerzystom?
Nie. Znak pełni funkcję ostrzegawczą, natomiast pierwszeństwo regulują przepisy i inne oznakowanie (np. znaki poziome i pionowe na przejeździe).
Jaka jest różnica między A-24 a znakiem drogi dla rowerów?
A-24 ostrzega o wjeździe rowerzystów na jezdnię. Znak C-13 („droga dla rowerów”) wskazuje miejsce przeznaczone wyłącznie do ruchu rowerowego, zwykle poza jezdnią.
Czy A-24 stosuje się tylko poza miastem?
Nie. Znak stosuje się zarówno w obszarze zabudowanym, jak i poza nim — wszędzie, gdzie zachodzi ryzyko pojawienia się rowerzystów na jezdni.
Jaka jest różnica między A-24 a znakiem przejazd dla rowerów D-6a?
A-24 ostrzega o wjeździe rowerzystów na jezdnię. Znak D-6anatomiast informuje o przejeździe dla rowerzystów, na którym rowerzysta ma pierwszeństwo.

Dane techniczne

Więcej informacji
Typ odblaskuI generacja
Symbol znaku drogowegoA-24
CertyfikatOznakowanie CE
EN 12899-1:2007
Podkład
  • Blacha ocynkowana 1,25mm lakierowana proszkowo w kolorze szarym
  • Podwójnie gięte krawędzie po całym obrysie
  • LicoFolia odblaskowa TYP 1
    Działanie wiatruWL2
    Czasowe odkształcenie zginająceTDB4
    Dynamiczne obciążenie spowodowane zaśnieżeniemDSL0
    Obciążenie skupionePionowe PL2, Poziome PL0
    Częściowy współczynnik bezpieczeństwaPAF 1
    Współczynnik odblaskuRA 1
    Chromatyczność w świetle dziennym oraz współczynnik luminacjiCR1
    Odporność na korozjęSP1, Stal, powlekana ogniowo i lakierowana

    Dobór wielkości znaków drogowych

    Skrócone zasady doboru wielkości znaków w zależności od rodzaju drogi i usytuowania znaku w tabeli poniżej:

    Grupa wielkości znaku Przewidziana kategorie dróg i miejsca zastosowania
    Znaki MINI
  • Na tablicach kierujących i słupkach przeszkodowych
  • W terenie zabudowanym, gdy warunki nie pozwalają na zastosowanie znaków większych (lub zastosowanie znaków większych pogorszy widoczność pieszych w rejonie przejść dla pieszych)
  • Na wąskich uliczkach zabytkowych miast
  • Znaki MAŁE
  • Na drogach gminnych, wewnętrznych, w terenach zabudowanych
  • Jako drogowskazy tablicowe na drogach powiatowych
  • Znaki ŚREDNIE
  • Na jedno-jezdniowych drogach krajowych i wojewódzkich
  • Przy łącznicach dróg ekspresowych i autostrad
  • Na drogach powiatowych, z pominięciem tablic drogowskazowych
  • Znaki DUŻE
  • Przy jezdniach głównych na drogach ekspresowych
  • na drogach dwujezdniowych poza obszarem zabudowanym
  • na drogach dwujezdniowych w obszarze zabudowanym, przy dopuszczonej prędkości powyżej 60km/h
  • Znaki WIELKIE
  • Przy jezdniach głównych na autostradach
  • UWAGA! Zasady doboru wielkości oznakowania tymczasowego

    W przypadku prowadzenia prac w pasie drogowym należy zastosować o jedną grupę wielkości większe znaki niż standardowo stosowane na danym odcinku drogi. Wyjątek stanowi autostrada gdzie odpowiednia grupa wielkości to znaki WIELKIE! W miejscach szczególnie niebezpiecznych zaleca się stosowanie folii pryzmatycznej oraz łączenie oznakowania z sygnalizacją tymczasową czy urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego.

    Regulacje prawne

    Zalecamy szczegółowo zapoznać się z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z dnia 23 grudnia 2003 r.)

    Opinie

    Napisz własną recenzję
    Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą pisać Recenzje. Proszę Zaloguj się lub Załóż konto

    Produkty podobne

    Znaleźliśmy inne produkty, które mogą Cię zainteresować!