Znak A-30: inne niebezpieczeństwo - I generacja

Kod produktu
znak a-30 - I generacji
Już od 97,17 zł 79,00 zł
W magazynie
Znak drogowy A-30 „inne niebezpieczeństwo” ostrzega o zbliżaniu się do miejsc groźnych, których nie obejmują inne znaki ostrzegawcze. Umieszczany jest zawsze z tabliczką podającą rodzaj zagrożenia, np. „piesi”, „niewidomi”, „przełomy”. Wyjątkowo może być stosowany samodzielnie w sytuacjach awaryjnych, takich jak zalanie jezdni czy uszkodzenie nawierzchni.

Opis produktu

Znak A-30 „inne niebezpieczeństwo” to uniwersalny znak ostrzegawczy, stosowany gdy zagrożenie nie mieści się w katalogu innych znaków (A-1–A-29 oraz A-31–A-34). Informuje o sytuacjach szczególnie ryzykownych i zobowiązuje kierującego do zachowania ostrożności.

Znaczenie i zastosowanie znaku drogowego A-30

  • A-30 ostrzega o zagrożeniach trudnych do przewidzenia przez kierowców, np. zły stan nawierzchni, intensywny ruch pieszych, miejsca uczęszczane przez osoby niewidome lub głuche.
  • Wskazuje obowiązek zachowania szczególnej ostrożności i dostosowania prędkości.
  • Wykorzystywany także w sytuacjach nagłych – np. zalanie jezdni, parowanie z sieci ciepłowniczej.

Typowa lokalizacja

  • Znak A-30 ustawia się w odległości typowej dla znaków ostrzegawczych: od 150 do 300 m poza obszarem zabudowanym oraz od 50 do 100 m w obszarze zabudowanym (zgodnie z ogólnymi przepisami projektowania).
  • W przypadku odcinka drogi o długości większej niż 500 m stosuje się dodatkowo tabliczkę T-2 z podaniem długości niebezpiecznego fragmentu.
  • Koniec odcinka zagrożenia oznacza się tabliczką T-3 „Koniec”.

Wygląd i symbolika

  • Ma kształt trójkąta równobocznego z czerwoną obwódką i żółtym tłem.
  • Wewnątrz znajduje się symbol czarnego wykrzyknika.
  • Jest to znak o charakterze ogólnym, dlatego kluczowym elementem jest tabliczka uzupełniająca, określająca rodzaj niebezpieczeństwa.

Warianty zastosowania

Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie znaków i sygnałów drogowych wraz ze znakiem drogowym A-30 stosuje się tabliczki takie jak m.in.:

  • T-10 "tabliczka wskazująca bocznicę kolejową lub tor o podobnym charakterze" - w miejscu tak oznakowanym ruch na drodze jest wstrzymywany przez pracownika kolei podczas przejeżdżania (przetaczania) pociągu,
  • T-11 "tabliczka wskazująca przeprawę promową",
  • T-12 "tabliczka wskazująca podłużny uskok nawierzchni",
  • T-13 "tabliczka wskazująca odcinek drogi, na którym występują deformacje nawierzchni w postaci kolein",
  • T-14 "tabliczka wskazująca miejsce częstych wypadków o charakterze wskazanym na tabliczce",
  • T-15 "tabliczka wskazująca miejsce częstych wypadków spowodowanych śliską nawierzchnią jezdni ze względu na opady deszczu",
  • T-16 "tabliczka wskazująca miejsce wyjazdu pojazdów uprzywilejowanych wskazanych na tabliczce",
  • T-17 "tabliczka wskazująca granicę państwa",
  • T-18 "tabliczka wskazująca nieoczekiwaną zmianę kierunku ruchu o przebiegu wskazanym na tabliczce".
  • napisy: „piesi”, „niewidomi”, „głusi”, „przełomy”, czy informacja o prowadzonych badaniach drogowych („oznakowanie poziome testowe”)

Znak ostrzegawczy A-30 pełni rolę „znaku uniwersalnego”, umożliwiającego poinformowanie kierowców o każdym zagrożeniu, które nie zostało objęte innymi symbolami. Dzięki tabliczkom uzupełniającym jest niezwykle elastyczny i może być dostosowany do lokalnych warunków.


Często zadawane pytania FAQ

Co oznacza znak A-30?
Znak A-30 ostrzega o innym niebezpieczeństwie, które nie jest objęte innymi znakami ostrzegawczymi. Najczęściej towarzyszy mu tabliczka precyzująca rodzaj zagrożenia, np. „piesi”, „niewidomi”, „przełomy”.
Czy znak A-30 może stać bez tabliczki?
Tak, wyjątkowo w sytuacjach nagłych i awaryjnych, np. przy zalaniu jezdni lub nagłym uszkodzeniu drogi, gdy trzeba szybko ostrzec kierowców.
Jak daleko przed zagrożeniem ustawia się znak A-30?
Standardowo: 150–300 m przed miejscem zagrożenia poza obszarem zabudowanym oraz 50–100 m w obszarze zabudowanym.
Jak oznaczyć długi odcinek z zagrożeniem?
Wykorzystuje się tabliczki T-1 (odległość) lub T-2 (długość odcinka), a koniec zagrożenia oznacza się tabliczką T-3 „Koniec”.

Dane techniczne

Więcej informacji
Typ odblaskuI generacja
Symbol znaku drogowegoA-30
CertyfikatOznakowanie CE
EN 12899-1:2007
Podkład
  • Blacha ocynkowana 1,25mm lakierowana proszkowo w kolorze szarym
  • Podwójnie gięte krawędzie po całym obrysie
  • LicoFolia odblaskowa TYP 1
    Działanie wiatruWL2
    Czasowe odkształcenie zginająceTDB4
    Dynamiczne obciążenie spowodowane zaśnieżeniemDSL0
    Obciążenie skupionePionowe PL2, Poziome PL0
    Częściowy współczynnik bezpieczeństwaPAF 1
    Współczynnik odblaskuRA 1
    Chromatyczność w świetle dziennym oraz współczynnik luminacjiCR1
    Odporność na korozjęSP1, Stal, powlekana ogniowo i lakierowana

    Dobór wielkości znaków drogowych

    Skrócone zasady doboru wielkości znaków w zależności od rodzaju drogi i usytuowania znaku w tabeli poniżej:

    Grupa wielkości znaku Przewidziana kategorie dróg i miejsca zastosowania
    Znaki MINI
  • Na tablicach kierujących i słupkach przeszkodowych
  • W terenie zabudowanym, gdy warunki nie pozwalają na zastosowanie znaków większych (lub zastosowanie znaków większych pogorszy widoczność pieszych w rejonie przejść dla pieszych)
  • Na wąskich uliczkach zabytkowych miast
  • Znaki MAŁE
  • Na drogach gminnych, wewnętrznych, w terenach zabudowanych
  • Jako drogowskazy tablicowe na drogach powiatowych
  • Znaki ŚREDNIE
  • Na jedno-jezdniowych drogach krajowych i wojewódzkich
  • Przy łącznicach dróg ekspresowych i autostrad
  • Na drogach powiatowych, z pominięciem tablic drogowskazowych
  • Znaki DUŻE
  • Przy jezdniach głównych na drogach ekspresowych
  • na drogach dwujezdniowych poza obszarem zabudowanym
  • na drogach dwujezdniowych w obszarze zabudowanym, przy dopuszczonej prędkości powyżej 60km/h
  • Znaki WIELKIE
  • Przy jezdniach głównych na autostradach
  • UWAGA! Zasady doboru wielkości oznakowania tymczasowego

    W przypadku prowadzenia prac w pasie drogowym należy zastosować o jedną grupę wielkości większe znaki niż standardowo stosowane na danym odcinku drogi. Wyjątek stanowi autostrada gdzie odpowiednia grupa wielkości to znaki WIELKIE! W miejscach szczególnie niebezpiecznych zaleca się stosowanie folii pryzmatycznej oraz łączenie oznakowania z sygnalizacją tymczasową czy urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego.

    Regulacje prawne

    Zalecamy szczegółowo zapoznać się z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z dnia 23 grudnia 2003 r.)

    Opinie

    Napisz własną recenzję
    Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą pisać Recenzje. Proszę Zaloguj się lub Załóż konto

    Produkty podobne

    Znaleźliśmy inne produkty, które mogą Cię zainteresować!