Znak A-11a: próg zwalniający - I generacja

Kod produktu
znak a-11a - I generacji
Już od 97,17 zł 79,00 zł
W magazynie
Znak A-11a „próg zwalniający” ostrzega kierujących o zbliżaniu się do wypukłości na jezdni w postaci progu zwalniającego. Ma na celu zwiększenie ostrożności oraz zmniejszenie prędkości przed przeszkodą fizyczną mającą na celu spowolnienie ruchu. Stosowany głównie w obszarach zabudowanych, w miejscach instalacji progów zwalniających celem spowolnienia ruchu, w szczególności w rejonach szkół, przedszkoli i osiedli mieszkaniowych.

Opis produktu

Przeznaczenie znaku A-11a

Znak A-11a „próg zwalniający” to znak ostrzegawczy informujący kierujących o występowaniu poprzecznej wypukłości na jezdni, najczęściej w postaci wyniesionego progu zwalniającego. Jego głównym celem jest zwiększenie bezpieczeństwa poprzez zmuszenie kierujących do redukcji prędkości przed miejscem wymagającym szczególnej ostrożności.

Znaczenie i zastosowanie znaku

Znak A-11a stosuje się wyłącznie w miejscach, gdzie fizycznie zainstalowano próg zwalniający lub jego równoważny odpowiednik (np. poduszka berlińska, wyniesione przejście).

Zadaniem znaku jest ostrzeżenie o konieczności redukcji prędkości oraz zachowania ostrożności przed rzeczywiście występującym progiem zwalniającym.

Zastosowanie samego progu zwalniającego przewiduje się:

  • w rejonach szkół, przedszkoli i obiektów użyteczności publicznej,
  • na drogach osiedlowych i w strefach zamieszkania,
  • w miejscach, gdzie przekraczanie dopuszczalnej prędkości stwarza zagrożenie.

Lokalizacja znaku

Znak A-11a powinien być uzupełniony tabliczką T-1 z rzeczywistą odległością do progu, jeżeli nie wynika ona jednoznacznie z sytuacji drogowej.

Wygląd i symbolika

Znak ma kształt trójkąta z czerwoną obwódką i żółtym tłem. Symbol wewnątrz przedstawia czarną, wyraźnie zaznaczoną wypukłość na jezdni. Projekt graficzny znaku wyraźnie wskazuje na obecność fizycznej przeszkody.

Wymiary i zastosowanie

RozmiarWysokość boku trójkąta [mm]Typowe zastosowanie
Mini (MI)600drogi lokalne o ograniczonej przestrzeni
Mały (S)750drogi gminne, osiedlowe
Średni (M)900drogi powiatowe
Duży (D)1050drogi wojewódzkie i krajowe
Wielki (W)1200drogi ekspresowe, autostrady

Dobór rozmiaru zależy od klasy drogi, prędkości projektowej i warunków lokalnych.

Normy i certyfikacja

Znak A-11a musi być zgodny z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (Dz.U. 2019 poz. 2311). Powinien być wykonany z materiałów odblaskowych co najmniej I generacji (RA1) i posiadać wymagane certyfikaty, w tym znak CE, zgodność z normą PN-EN 12899-1 oraz odporność na działanie warunków atmosferycznych.


Znak A-11a skutecznie ostrzega kierujących o zbliżaniu się do wyniesionego progu zwalniającego, wymuszając redukcję prędkości i zwiększając bezpieczeństwo w miejscach szczególnie wrażliwych. Jego stosowanie jest obowiązkowe w miejscach instalacji progów zgodnie z projektem organizacji ruchu.


FAQ – najczęstsze pytania

Czy znak A-11a oznacza obowiązek zwolnienia?
Tak, znak ostrzega o progu zwalniającym i nakłada obowiązek zmniejszenia prędkości, aby uniknąć uszkodzenia pojazdu i zapewnić bezpieczeństwo.
Czy znak A-11a musi być stosowany z oznakowaniem poziomym?
Tak, zgodnie z przepisami powinien być łączony ze znakiem poziomym P-25 oraz uzupełniony tabliczką T-1 z podaną odległością, jeśli nie wynika ona z sytuacji drogowej.
Gdzie najczęściej umieszcza się znak A-11a?
W obszarach zamieszkania, przy szkołach, przedszkolach oraz na osiedlach mieszkaniowych – wszędzie tam, gdzie należy wymusić redukcję prędkości i zainstalowano fizyczny próg zwalniający.
Czy znak A-11a można stosować bez fizycznego progu?
Nie. Znak A-11a musi mieć odzwierciedlenie w rzeczywistości – jego stosowanie bez progu stanowi naruszenie przepisów.

Dane techniczne

Więcej informacji
Typ odblaskuI generacja
Symbol znakuA-11a
CertyfikatOznakowanie CE
EN 12899-1:2007
Podkład
  • Blacha ocynkowana 1,25mm lakierowana proszkowo w kolorze szarym
  • Podwójnie gięte krawędzie po całym obrysie
  • LicoFolia odblaskowa typ 1 (Oralite 6710)
    Działanie wiatruWL2
    Czasowe odkształcenie zginająceTDB4
    Dynamiczne obciążenie spowodowane zaśnieżeniemDSL0
    Obciążenie skupionePionowe PL2, Poziome PL0
    Częściowy współczynnik bezpieczeństwaPAF 1
    Współczynnik odblaskuRA 1
    Chromatyczność w świetle dziennym oraz współczynnik luminacjiCR1
    Odporność na korozjęSP1, Stal, powlekana ogniowo i lakierowana

    Dobór wielkości znaków drogowych

    Skrócone zasady doboru wielkości znaków w zależności od rodzaju drogi i usytuowania znaku w tabeli poniżej:

    Grupa wielkości znaku Przewidziana kategorie dróg i miejsca zastosowania
    Znaki MINI
  • Na tablicach kierujących i słupkach przeszkodowych
  • W terenie zabudowanym, gdy warunki nie pozwalają na zastosowanie znaków większych (lub zastosowanie znaków większych pogorszy widoczność pieszych w rejonie przejść dla pieszych)
  • Na wąskich uliczkach zabytkowych miast
  • Znaki MAŁE
  • Na drogach gminnych, wewnętrznych, w terenach zabudowanych
  • Jako drogowskazy tablicowe na drogach powiatowych
  • Znaki ŚREDNIE
  • Na jedno-jezdniowych drogach krajowych i wojewódzkich
  • Przy łącznicach dróg ekspresowych i autostrad
  • Na drogach powiatowych, z pominięciem tablic drogowskazowych
  • Znaki DUŻE
  • Przy jezdniach głównych na drogach ekspresowych
  • na drogach dwujezdniowych poza obszarem zabudowanym
  • na drogach dwujezdniowych w obszarze zabudowanym, przy dopuszczonej prędkości powyżej 60km/h
  • Znaki WIELKIE
  • Przy jezdniach głównych na autostradach
  • UWAGA! Zasady doboru wielkości oznakowania tymczasowego

    W przypadku prowadzenia prac w pasie drogowym należy zastosować o jedną grupę wielkości większe znaki niż standardowo stosowane na danym odcinku drogi. Wyjątek stanowi autostrada gdzie odpowiednia grupa wielkości to znaki WIELKIE! W miejscach szczególnie niebezpiecznych zaleca się stosowanie folii pryzmatycznej oraz łączenie oznakowania z sygnalizacją tymczasową czy urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego.

    Regulacje prawne

    Zalecamy szczegółowo zapoznać się z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z dnia 23 grudnia 2003 r.)

    Opinie

    Napisz własną recenzję
    Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą pisać Recenzje. Proszę Zaloguj się lub Załóż konto

    Produkty podobne

    Znaleźliśmy inne produkty, które mogą Cię zainteresować!