Znak C-13/16 - I generacja
Opis produktu
Znaczenie i zastosowanie
Znak C-13/16 wskazuje początek drogi lub jej odcinka przeznaczonego wyłącznie do ruchu pieszych i rowerzystów.
Wspólne użytkowanie drogi przez pieszych i rowerzystów jest możliwe, gdy:
- Natężenie ruchu pieszego nie przekracza 450 osób/h i ruchu rowerowego nie przekracza 50 rowerów/h, lub
- Natężenie ruchu pieszego nie przekracza 50 osób/h, a ruch rowerowy 250 rowerów/h.
W przypadku, gdy droga dla pieszych i droga dla rowerów są położone obok siebie, symbole na znaku oddziela się pionową kreską – taki wariant sygnalizuje fizyczne wydzielenie obu tras.
Lokalizacja i zasady umieszczania
- Znak umieszcza się na początku wspólnej drogi dla rowerów i pieszych, w miejscach wątpliwości co do jej przeznaczenia lub tam, gdzie kończy się inny rodzaj infrastruktury (np. kończy się wydzielona droga rowerowa lub piesza).
- Może być również stosowany w miejscach, gdzie następuje połączenie drogi rowerowej z drogą dla pieszych.
Wygląd znaku
- Symbol niebieskiego koła z białymi piktogramami roweru i pieszego – bez rozdzielenia (gdy współużytkowanie) lub rozdzielone pionową kreską (gdy drogi są oddzielone fizycznie).
- Na znaku jednocześnie umieszcza się symbole znaków C-13 (rower) i C-16 (pieszy).
Normy i wymagania prawne
- Znak C-13/16 musi być zgodny z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury (Dz.U. 2019 poz. 2311).
- Wykonanie – z materiałów odblaskowych min. I generacji, z zachowaniem parametrów widoczności.
- Zastosowanie znaku jest możliwe wyłącznie w miejscach spełniających kryteria dotyczące natężenia ruchu.
Znak C-13/16 precyzyjnie wyznacza odcinek wspólnej drogi dla rowerów i pieszych, umożliwiając bezpieczne współdzielenie przestrzeni i zwiększając czytelność organizacji ruchu.
FAQ / Najczęstsze pytania (PAA):
- Czy po drodze oznaczonej C-13/16 mogą poruszać się pojazdy silnikowe?
- Nie, droga jest przeznaczona wyłącznie dla rowerów i pieszych.
- Kiedy stosuje się znak C-13/16, a kiedy osobno C-13 i C-16?
- C-13/16 stosuje się przy wspólnej drodze, gdy natężenie ruchu pozwala na bezpieczne współużytkowanie. Oddzielne znaki – gdy są odrębne ciągi dla rowerów i pieszych.
- Co oznacza pionowa kreska na znaku C-13/16?
- Symbol oddzielenia oznacza, że droga dla rowerów i droga dla pieszych biegną równolegle, ale są rozdzielone fizycznie.
- Czy znak C-13/16 występuje w różnych wariantach graficznych?
- Tak, zależnie od układu dróg symbole mogą być rozdzielone kreską lub nie.
Dane techniczne
Typ odblasku | I generacja |
---|---|
Certyfikat | Oznakowanie CE
EN 12899-1:2007 |
Podkład | |
Lico | Folia odblaskowa typ 1 (Oralite 6710) |
Działanie wiatru | WL2 |
Czasowe odkształcenie zginające | TDB4 |
Dynamiczne obciążenie spowodowane zaśnieżeniem | DSL0 |
Obciążenie skupione | Pionowe PL2, Poziome PL0 |
Częściowy współczynnik bezpieczeństwa | PAF 1 |
Współczynnik odblasku | RA 1 |
Chromatyczność w świetle dziennym oraz współczynnik luminacji | CR1 |
Odporność na korozję | SP1, Stal, powlekana ogniowo i lakierowana |
Dobór wielkości znaków drogowych
Skrócone zasady doboru wielkości znaków w zależności od rodzaju drogi i usytuowania znaku w tabeli poniżej:
Grupa wielkości znaku | Przewidziana kategorie dróg i miejsca zastosowania |
---|---|
Znaki MINI |
|
Znaki MAŁE |
|
Znaki ŚREDNIE |
|
Znaki DUŻE |
|
Znaki WIELKIE |
|
UWAGA! Zasady doboru wielkości oznakowania tymczasowego
W przypadku prowadzenia prac w pasie drogowym należy zastosować o jedną grupę wielkości większe znaki niż standardowo stosowane na danym odcinku drogi. Wyjątek stanowi autostrada gdzie odpowiednia grupa wielkości to znaki WIELKIE! W miejscach szczególnie niebezpiecznych zaleca się stosowanie folii pryzmatycznej oraz łączenie oznakowania z sygnalizacją tymczasową czy urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Regulacje prawne
Zalecamy szczegółowo zapoznać się z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z dnia 23 grudnia 2003 r.)
Opinie
Produkty powiązane
- Uchwyt krawędziowy do znaków drogowych (uniwersalny)9,84 zł 8,00 zł
- Taśma do unieważniania znaków drogowychJuż od 104,55 zł 85,00 zł
- Słupek do znaku drogowego fi 60 - 3,5 m146,37 zł 119,00 zł
- Słupek do znaku drogowego fi 60 - 4,2 m170,97 zł 139,00 zł
- Słupek do znaku drogowego fi 60 - 4,5 m183,27 zł 149,00 zł
- Słupek do znaku drogowego fi 60 - 3,8 m158,67 zł 129,00 zł
- Napinacz do taśm ze stali nierdzewnej - system BAND441,57 zł 359,00 zł
Produkty podobne
- Znak C-13a: koniec drogi dla rowerów - I generacjaJuż od 78,72 zł 64,00 zł
- Znak C-15: koniec prędkości minimalnej - I generacjaJuż od 78,72 zł 64,00 zł
- Znak C-16a: koniec drogi dla pieszych - I generacjaJuż od 78,72 zł 64,00 zł
- Znak C-19: koniec nakazu używania łańcuchów przeciwpoślizgowych - I generacjaJuż od 78,72 zł 64,00 zł
- Znak C-4: nakaz jazdy w lewo za znakiem - I generacjaJuż od 78,72 zł 64,00 zł
- Znak C-13/16 - II generacjaJuż od 78,72 zł 64,00 zł
- Znak C-6: nakaz jazdy prosto lub w prawo - I generacjaJuż od 78,72 zł 64,00 zł
- Znak C-8: nakaz jazdy w prawo lub w lewo - I generacjaJuż od 78,72 zł 64,00 zł
- Znak C-10: nakaz jazdy z lewej strony znaku - I generacjaJuż od 78,72 zł 64,00 zł
- Znak C-13: droga dla rowerów - I generacjaJuż od 78,72 zł 64,00 zł
- Znak C-14: prędkość minimalna - I generacjaJuż od 78,72 zł 64,00 zł
- Znak C-16: droga dla pieszych - I generacjaJuż od 78,72 zł 64,00 zł
- Znak C-18: nakaz używania łańcuchów przeciwpoślizgowych - I generacjaJuż od 78,72 zł 64,00 zł
- Znak C-13/16Już od 78,72 zł 64,00 zł
- Znak C-5: nakaz jazdy prosto - I generacjaJuż od 78,72 zł 64,00 zł
- Znak C-7: nakaz jazdy prosto lub w lewo - I generacjaJuż od 78,72 zł 64,00 zł
- Znak C-9: nakaz jazdy z prawej strony znaku - I generacjaJuż od 78,72 zł 64,00 zł
- Znak C-12: ruch okrężny (rondo) - I generacjaJuż od 78,72 zł 64,00 zł
- Znak C-3: nakaz jazdy w lewo przed znakiem - I generacjaJuż od 78,72 zł 64,00 zł