Odbojnice parkingowe

Separatory parkingowe stworzone z myślą o fizycznym zabezpieczeniu miejsc parkingowych z biegiem czasu posiadają coraz więcej zastosowań. Okazuje się, że sprawdzają się doskonale jako swego rodzaju bufor bezpieczeństwa chroniącym elewację nowoczesnych biurowców, panele hall produkcyjnych, których wymiana po uszkodzeniu byłaby niezwykle uciążliwa, jak i po prostu droga w porównaniu do zabezpieczenia powierzchni poprzez ustawienia ogranicznika.

Separator parkingowy z gumy czy PCV?

Zasadniczo w sprzedaży dostępne są 2 podstawowe rodzaje separatorów, takie jak ograniczniki parkingowe wykonane z litej gumy bądź podobnego we właściwościach granulatu gumowego SBR oraz modele ogranicznika wykonane z tworzyw sztucznych. Każde rozwiązanie jak to zwykle ma swoje wady i zalety. Separatory gumowe wykonane są z materiałów przyjaznych środowisku, guma pochodzi z recyklingu zużytych opon samochodowych, co sprawia, że są rozwiązaniem bardziej „zielonym” co na pewno będzie miało wpływ na inwestora dbającego o środowisko. Właściwości gumy wpływają też znacznie na ich trwałość, elastyczność jaką zapewnia ten materiał, pozwalają na lepsze przenoszenie naprężeń powstających po styczności z kołem samochodu, szczególnie ważne w przypadku gdy siły te są ze względu na prędkość i nieuwagę kierowców są dość znaczne. Jak wiadomo sama guma jest też materiałem odpornym na warunki atmosferyczne jak i większość chemii. Separatory PCV są separatorami twardymi, niezastąpionymi tam gdzie mają stanowić sztywną „ostateczną” barierę.

Ogranicznik parkingowy jakiej długości?

Prawda jest taka, że zagadnienie to jest bardziej pytaniem o estetykę. W przypadku miejsca parkingowego, niewiele samochodów ma rozstaw osi tak duży żeby separator 167cm był niewystarczający aby trafić w niego przynajmniej jednym kołem. Gdy zamontujemy taki separator np. przy lewej krawędzi miejsca, zamiast w centrum miejsca parkingowego, zawsze, któreś z kół pojazdu trafi na ogranicznik co jest wystarczające do tego by zatrzymać pojazd. W miejscach gdzie ze względów estetycznych uznamy, że lepiej wygląda wyśrodkowane urządzenie, separator parkingowy 1820 mm będzie jak najbardziej rozwiązaniem słusznym. Wspominając o estetyce nie możemy zapomnieć o mniejszych ogranicznikach parkingowych jak separatory mini, urządzeniach mających po około 900 mm, oraz separatorach 560 mm, które pozwalających na estetyczne wyznaczenie miejsca zatrzymania osobno każdego koła.

Ograniczniki parkingowe żółte i białe taśmy odblaskowe

Stosowana taśma odblaskowa 3M dostępna jest w dwóch kolorach pozwalających na ich dobór w zależności od upodobań. W obu przypadkach właściwości odblaskowe taśmy są tożsame. Jest to kolejny element, który raczej wpływa na samą estetykę. Można wziąć pod uwagę, że ogólnie w drogownictwie panuje zasada, mówiąca o tym, że elementy oznakowania tymczasowego mają kolor żółty a organizacji stałej biały – jednak tak naprawdę nie tyczy się to ograniczników parkingowych. Kolor taśmy odblaskowej tak naprawdę nie ma w przypadku separatorów parkingowych znaczenia. Polecamy jednak zwrócić uwagę, że żółty kolor zawsze będzie bardziej widoczny i postrzegany jest z natury jako ostrzegawczy.

Ograniczniki parkingowe czy kot jest wymagany?

Polskie prawo w przypadku ograniczników parkingowych takich urządzeń nie wymaga żadnych aprobat czy KOT-ów. Należy zwrócić uwagę, że separatory parkingowe są urządzeniami przeznaczonymi do stosowania na parkingach czy w garażach podziemnych i tam ich zastosowanie powinno się teoretycznie kończyć. Nie są elementami służącymi do stosowania bezpośrednio na drogach np. celem rozdzielenia pasów ruchu i innych podobnych zadań. Do wymienionych celów przeznaczone są inne urządzenia brd. takie jak, separatory drogowe i azyle, które posiadają odpowiednie zgodne z wymogami prawa dokumenty dopuszczające je oficjalnie do takiego zastosowania. Jednakże, niektóre z naszych ograniczników parkingowych mają Krajową Ocenę Techniczną, która pozwala im na zastosowanie wychodzące poza główny cel w jakim zostały zaprojektowane.

Ograniczniki parkingowe jak montować?

Przy montażu ograniczników parkingowych należy zwrócić uwagę na rodzaj nawierzchni i jej stan, do nich właśnie dobieramy odpowiednie zestawy montażowe. W większości przypadków idealnym rozwiązaniem są dedykowane specjalnie do tego celu elementy montażowe ze śrubą długości 145mm montowane „poprzez” samo urządzenie. Jest to istotne do przeniesienia sił działających na separatory w sposób odpowiedni na komplety montażowe. Dedykowane do montażu separatorów parkingowych komplety zapewniają doskonałe kotwienie na typowych nawierzchniach, jak asfalt, beton czy kostka brukowa. Śruba z samohamownym gwintem zapobiega wykręcaniu się separatora pod wpływem sił powstałych podczas najeżdżania na element. Jest to uniwersalne rozwiązanie, które pozwala na uniknięcie błędów montażowych i problemów z użytkowaniem urządzenia w przyszłości. Należy nadmienić też, że gwarancja na oferowane wyroby obowiązuje tylko i wyłącznie w przypadku poprawnego montażu z użyciem wspomnianych dedykowanych zestawów.