Znak B-20: stop - II generacja

Kod produktu
znak b-20 - II generacji
Już od 264,45 zł 215,00 zł
W magazynie
Znak B-20 „STOP” nakazuje bezwzględne zatrzymanie pojazdu przed wjazdem na skrzyżowanie, przejazd kolejowy lub tramwajowy, a także w innych miejscach, gdzie przecinają się kierunki ruchu. Zatrzymanie jest obowiązkowe, niezależnie od sytuacji na drodze, a kierujący ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym drogą z pierwszeństwem.

Opis produktu

Definicja i przeznaczenie znaku B-20 „STOP”

Znak B-20 „STOP” to pionowy znak zakazu, którego główną funkcją jest wymuszenie całkowitego zatrzymania pojazdu przez kierującego przed wjazdem na miejsce potencjalnie niebezpieczne, w celu zapewnienia pełnej kontroli sytuacji na drodze oraz ustąpienia pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu.

Znaczenie i zastosowanie

  • Zakazuje przejazdu bez uprzedniego, całkowitego zatrzymania pojazdu stosowany szczególnie przed:
    • wjazdem na skrzyżowanie z drogą z pierwszeństwem przejazdu,
    • każdym przejazdem kolejowo-drogowym, na którym został umieszczony (najczęściej są to przejazdy kolejowe kategorii „D” – niestrzeżone, bez zapór i sygnalizacji świetlnej),
    • przejazdem tramwajowym, jeśli oznakowano go znakiem B-20,
    • innymi miejscami przecinania się kierunków ruchu, w których zachodzi potrzeba wymuszenia pełnego zatrzymania dla poprawy bezpieczeństwa.

  • Zobowiązuje do całkowitego zatrzymania się w miejscu wskazanym linią bezwzględnego zatrzymania (P-12), a w razie jej braku – w miejscu gwarantującym najlepszą widoczność na drogę z pierwszeństwem.
  • Wymaga ustąpienia pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na drodze z pierwszeństwem przejazdu, na torach lub innym uczestnikom ruchu.

  • Może być uzupełniony tabliczkami T-6a, T-6b, T-6c (przebieg drogi z pierwszeństwem) lub T-1 (odległość do miejsca zatrzymania).

Lokalizacja i zasady instalacji

  • Umieszczany bezpośrednio przed miejscem zatrzymania, zwykle przy linii P-12.
  • Minimalna odległość znaku od miejsca zatrzymania to 2 m, maksymalna – 25 m.
  • W przypadku ograniczonej widoczności znak może być powtórzony wcześniej z tabliczką T-1.
  • Zaleca się stosowanie znaku B-20 tam, gdzie wymuszenie zatrzymania pojazdu jest kluczowe dla bezpieczeństwa, np. na skrzyżowaniach o ograniczonej widoczności i przejazdach kolejowych.

Wygląd i symbolika

  • Czerwony ośmiokąt z białym obrzeżem oraz napisem „STOP” – wyłącznie taki wzór jest dopuszczalny.
  • Szerokość białego obrzeża: 90 mm (dla grupy D), 80 mm (dla grupy S).
  • Znak produkowany z materiału odblaskowego wysokiej klasy (typ 2).

Wymiary i zastosowanie

Grupa wielkości Średnica okręgu wpisanego (mm) Szerokość obrzeża (mm) Zastosowanie
Duża („D”) 900 90 Główne drogi, skrzyżowania o dużym natężeniu ruchu
Średnia („S”) 800 80 Drogi o mniejszym znaczeniu, zgodnie z projektem

Nie stosuje się wielkości małej (600 mm) i mini (400 mm) – wyjątkiem są oznakowania dróg rowerowych.

Normy i wymagania prawne

  • Znak B-20 musi być zgodny z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 r. (Dz.U. 2019 poz. 2311) oraz normą PN-EN 12899-1.
  • Obowiązkowa folia odblaskowa typu 2.
  • Montaż i umiejscowienie muszą spełniać wymagania dotyczące widoczności i bezpieczeństwa ruchu.

Podsumowanie

Znak B-20 „STOP” to jeden z najważniejszych znaków bezpieczeństwa drogowego, wymuszający całkowite zatrzymanie i ustąpienie pierwszeństwa. Poprawne stosowanie, odpowiednia lokalizacja i zgodność z wymaganiami prawnymi zapewniają maksymalne bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu.



FAQ / Najczęściej zadawane pytania

Czy zawsze muszę się zatrzymać przy znaku STOP?
Tak, zatrzymanie jest bezwzględnie obowiązkowe, niezależnie od warunków na drodze.
Gdzie dokładnie powinienem się zatrzymać?
Przed linią bezwzględnego zatrzymania (P-12), a w przypadku jej braku – w miejscu zapewniającym najlepszą widoczność.
Jakie są dopuszczalne wymiary znaku STOP?
Wyłącznie 900 mm (duża) lub 800 mm (średnia) średnicy okręgu wpisanego – zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem.
Czy znak STOP dotyczy tylko skrzyżowań?
Nie, obowiązuje również przed przejazdami kolejowymi, tramwajowymi i innymi miejscami wskazanymi przez zarządcę drogi.
Jakie są konsekwencje niezatrzymania się przed znakiem STOP?
Grozi za to mandat oraz punkty karne.

Dane techniczne

Więcej informacji
Typ odblaskuII generacja
Symbol znakuB-20
CertyfikatOznakowanie CE
EN 12899-1:2007
Podkład
  • Blacha ocynkowana 1,25mm lakierowana proszkowo w kolorze szarym
  • Podwójnie gięte krawędzie po całym obrysie
  • LicoFolia odblaskowa TYP 2
    Działanie wiatruWL2
    Czasowe odkształcenie zginająceTDB4
    Dynamiczne obciążenie spowodowane zaśnieżeniemDSL0
    Obciążenie skupionePionowe PL2, Poziome PL0
    Częściowy współczynnik bezpieczeństwaPAF 1
    Współczynnik odblaskuRA 2
    Chromatyczność w świetle dziennym oraz współczynnik luminacjiCR1
    Odporność na korozjęSP1, Stal, powlekana ogniowo i lakierowana

    Dobór wielkości znaków drogowych

    Skrócone zasady doboru wielkości znaków w zależności od rodzaju drogi i usytuowania znaku w tabeli poniżej:

    Grupa wielkości znaku Przewidziana kategorie dróg i miejsca zastosowania
    Znaki MINI
  • Na tablicach kierujących i słupkach przeszkodowych
  • W terenie zabudowanym, gdy warunki nie pozwalają na zastosowanie znaków większych (lub zastosowanie znaków większych pogorszy widoczność pieszych w rejonie przejść dla pieszych)
  • Na wąskich uliczkach zabytkowych miast
  • Znaki MAŁE
  • Na drogach gminnych, wewnętrznych, w terenach zabudowanych
  • Jako drogowskazy tablicowe na drogach powiatowych
  • Znaki ŚREDNIE
  • Na jedno-jezdniowych drogach krajowych i wojewódzkich
  • Przy łącznicach dróg ekspresowych i autostrad
  • Na drogach powiatowych, z pominięciem tablic drogowskazowych
  • Znaki DUŻE
  • Przy jezdniach głównych na drogach ekspresowych
  • na drogach dwujezdniowych poza obszarem zabudowanym
  • na drogach dwujezdniowych w obszarze zabudowanym, przy dopuszczonej prędkości powyżej 60km/h
  • Znaki WIELKIE
  • Przy jezdniach głównych na autostradach
  • UWAGA! Zasady doboru wielkości oznakowania tymczasowego

    W przypadku prowadzenia prac w pasie drogowym należy zastosować o jedną grupę wielkości większe znaki niż standardowo stosowane na danym odcinku drogi. Wyjątek stanowi autostrada gdzie odpowiednia grupa wielkości to znaki WIELKIE! W miejscach szczególnie niebezpiecznych zaleca się stosowanie folii pryzmatycznej oraz łączenie oznakowania z sygnalizacją tymczasową czy urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego.

    Regulacje prawne

    Zalecamy szczegółowo zapoznać się z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z dnia 23 grudnia 2003 r.)

    Opinie

    Napisz własną recenzję
    Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą pisać Recenzje. Proszę Zaloguj się lub Załóż konto

    Produkty podobne

    Znaleźliśmy inne produkty, które mogą Cię zainteresować!