Znak B-36: zakaz zatrzymywania się - I generacja

Kod produktu
znak b-36 - I generacji
Już od 78,72 zł 64,00 zł
W magazynie

Znak B-36 „zakaz zatrzymywania się” informuje o bezwzględnym zakazie zatrzymywania pojazdu na odcinku drogi oznaczonym tym znakiem. Stosowany jest w celu zapewnienia płynności i bezpieczeństwa ruchu drogowego w miejscach, gdzie nawet krótkotrwałe zatrzymanie może powodować zagrożenie lub utrudnienie ruchu. Zakaz dotyczy zarówno postoju, jak i chwilowego zatrzymania pojazdu.

Opis produktu

Znak B-36 „zakaz zatrzymywania się” to znak drogowy zakazu, który zobowiązuje kierującego do niepodejmowania czynności zatrzymania pojazdu w miejscu jego ustawienia oraz na odcinku drogi objętym zakazem. Jego stosowanie jest niezbędne tam, gdzie jakiekolwiek zatrzymanie pojazdu stwarza ryzyko dla bezpieczeństwa ruchu lub utrudnia jego płynność.

Znaczenie i zastosowanie znaku

  • Znak B-36 oznacza zakaz zatrzymywania się i postoju pojazdu – nawet na bardzo krótki czas (np. wysadzenie pasażera, wyładowanie bagażu).
  • Zakaz dotyczy tej strony jezdni, po której ustawiono znak.
  • Stosuje się go wyłącznie w przypadkach, gdy:
    • zachodzi potrzeba rozszerzenia zakresu zakazu ponad granice wynikające z przepisów ogólnych (np. wydłużenie odcinka objętego zakazem powyżej 10 m od skrzyżowania, przejścia dla pieszych, przystanku itp.),
    • organizacja ruchu wymaga szczególnego zapewnienia płynności ruchu (np. na całej długości ulicy, przy ciągach komunikacyjnych, placach manewrowych, zatokach autobusowych),
    • występuje duże natężenie ruchu lub szczególne zagrożenie bezpieczeństwa,
    • zachodzi potrzeba jednoznacznego wskazania kierującym miejsca obowiązywania zakazu, zwłaszcza gdy nie jest ono oczywiste na podstawie przepisów ogólnych,
    • wymagają tego specyficzne warunki lokalne – np. na wąskich ulicach, przy obiektach inżynieryjnych, w rejonie wyjazdów z posesji, czy w pobliżu stref załadunku/rozładunku,
    • istnieje potrzeba wprowadzenia zakazu na odcinku nieobjętym automatycznie zakazem przez skrzyżowanie lub przepisy szczególne.

    Zakres obowiązywania zakazu może być ograniczony poprzez zastosowanie tabliczki „Nie dotyczy…” która precyzuje wyłączone spod znaku określone pojazdy, grupy użytkowników, sytuację, godziny obowiązywania itd.
  • Może być stosowany z tabliczkami dodatkowymi (np. T-24 – możliwość odholowania pojazdu na koszt właściciela, T-25c – strzałka wskazująca koniec zakazu) lub innymi, określającymi szczegóły zakazu.

Lokalizacja i zasady ustawiania

  • Znak B-36 umieszcza się bezpośrednio przed miejscem lub na początku odcinka, gdzie obowiązuje zakaz.
  • Zakaz obowiązuje do najbliższego skrzyżowania, chyba że zakres obowiązywania został określony za pomocą tabliczki T-25c (strzałka wskazująca koniec obowiązywania zakazu) lub innej tabliczki precyzującej jego zasięg.
  • W przypadku dłuższych odcinków znak B-36 może być powtarzany.

Wygląd i symbolika

  • Znak ma okrągły kształt, czerwone obramowanie, niebieskie tło oraz przekątną czerwoną linię.

Wymiary i zastosowanie

Grupa znaków Średnica znaku zakazu [mm] Gdzie stosować
mini 400 stosowanie specjalne, uliczki zabytkowych miast, garaże podziemne
małe 600 strefy zamieszkania, drogi lokalne, drogi wewnętrzne, drogi osiedlowe
średnie 800 drogi powiatowe, gminne
duże 900 drogi krajowe, wojewódzkie, główne
wielkie 1000 autostrady, drogi ekspresowe

Wymiary dobiera się zgodnie z klasą drogi oraz warunkami lokalnymi. Szczegółowe wytyczne określa załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury.

Normy i wymagania prawne

  • Stosowanie znaku reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r., poz. 2311).
  • Materiały muszą być atestowane i zapewniać wymaganą odblaskowość oraz trwałość.
  • Projektowanie i ustawianie znaku odbywa się zgodnie z aktualnymi wytycznymi technicznymi i normami dotyczącymi znaków drogowych.

Znak B-36 „zakaz zatrzymywania się” stanowi kluczowe narzędzie organizacji ruchu w miejscach wymagających szczególnej płynności i bezpieczeństwa. Jego prawidłowe ustawienie, właściwe oznakowanie oraz stosowanie odpowiednich tabliczek dodatkowych zapewniają skuteczną eliminację niepożądanego zatrzymywania pojazdów.

Dane techniczne

Więcej informacji
Typ odblaskuI generacja
CertyfikatOznakowanie CE
EN 12899-1:2007
Podkład
  • Blacha ocynkowana 1,25mm lakierowana proszkowo w kolorze szarym
  • Podwójnie gięte krawędzie po całym obrysie
  • LicoFolia odblaskowa TYP 1
    Działanie wiatruWL2
    Czasowe odkształcenie zginająceTDB4
    Dynamiczne obciążenie spowodowane zaśnieżeniemDSL0
    Obciążenie skupionePionowe PL2, Poziome PL0
    Częściowy współczynnik bezpieczeństwaPAF 1
    Współczynnik odblaskuRA 1
    Chromatyczność w świetle dziennym oraz współczynnik luminacjiCR1
    Odporność na korozjęSP1, Stal, powlekana ogniowo i lakierowana

    Dobór wielkości znaków drogowych

    Skrócone zasady doboru wielkości znaków w zależności od rodzaju drogi i usytuowania znaku w tabeli poniżej:

    Grupa wielkości znaku Przewidziana kategorie dróg i miejsca zastosowania
    Znaki MINI
  • Na tablicach kierujących i słupkach przeszkodowych
  • W terenie zabudowanym, gdy warunki nie pozwalają na zastosowanie znaków większych (lub zastosowanie znaków większych pogorszy widoczność pieszych w rejonie przejść dla pieszych)
  • Na wąskich uliczkach zabytkowych miast
  • Znaki MAŁE
  • Na drogach gminnych, wewnętrznych, w terenach zabudowanych
  • Jako drogowskazy tablicowe na drogach powiatowych
  • Znaki ŚREDNIE
  • Na jedno-jezdniowych drogach krajowych i wojewódzkich
  • Przy łącznicach dróg ekspresowych i autostrad
  • Na drogach powiatowych, z pominięciem tablic drogowskazowych
  • Znaki DUŻE
  • Przy jezdniach głównych na drogach ekspresowych
  • na drogach dwujezdniowych poza obszarem zabudowanym
  • na drogach dwujezdniowych w obszarze zabudowanym, przy dopuszczonej prędkości powyżej 60km/h
  • Znaki WIELKIE
  • Przy jezdniach głównych na autostradach
  • UWAGA! Zasady doboru wielkości oznakowania tymczasowego

    W przypadku prowadzenia prac w pasie drogowym należy zastosować o jedną grupę wielkości większe znaki niż standardowo stosowane na danym odcinku drogi. Wyjątek stanowi autostrada gdzie odpowiednia grupa wielkości to znaki WIELKIE! W miejscach szczególnie niebezpiecznych zaleca się stosowanie folii pryzmatycznej oraz łączenie oznakowania z sygnalizacją tymczasową czy urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego.

    Regulacje prawne

    Zalecamy szczegółowo zapoznać się z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z dnia 23 grudnia 2003 r.)

    Opinie

    Napisz własną recenzję
    Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą pisać Recenzje. Proszę Zaloguj się lub Załóż konto

    Produkty podobne

    Znaleźliśmy inne produkty, które mogą Cię zainteresować!