Montaż progów zwalniających i podrzutowych - krok po kroku
Montaż progów zwalniających dopuszczany jest głównie w zakresie dróg lokalnych i dojazdowych, jednakże w pewnych przypadkach montuje się je także na drogach zbiorczych.
- Progi zwalniające montujemy w celu fizycznego ograniczenia prędkości pojazdów samochodowych.
- Progi zwalniające listwowe montowane są prostopadle do drogi na całej jej szerokości, z zachowaniem około 20 cm od krawędzi drogi celem zapewnienia odpływu wody.
- Przy wyborze miejsca montażu progu zwracajmy uwagę na otoczenie, by próg nie kolidował ze studzienkami kanalizacyjnymi czy innymi urządzeniami na jezdni.
- Wyznaczając miejsce montażu progów zwalniających uwzględniamy zasady lokalizacji zgodne z przepisami.
Przygotowanie narzędzi i materiałów
- Wiertarka udarowa z zestawem wierteł fi 12 mm i fi 14 mm.
- Elektryczny klucz udarowy z regulacją momentu obrotowego lub klucz dynamometryczny.
- Odpowiednią ilość modułów progów.
- Dedykowane przez producenta zestawy montażowe: zalecane śruby z samohamownym gwintem w kl 5.6 110 mm, kołek rozporowy 14x95, poszerzona podkładka ocynkowaną.
- Odkurzacz przemysłowy, miotła do oczyszczenia otworów i jezdni.
- (Opcjonalnie) ocynkowana rurka fi ¾″ do wzmocnienia montażu.
Wyznaczenie miejsca i wstępne ułożenie progów
- Dobieramy miejsce montażu progu, tak aby płaszczyzna progu swobodnie przylegała do podłoża.
- Moduły progów zwalniających układamy w miejscu przewidzianego montażu, zwracając uwagę na prawidłowe położenie elementów względem siebie (w progu zwalniającym salamandra ułatwia to element typu puzzel).
Zaznaczenie i nawiercanie otworów montażowych
- Za pomocą wiertła np. fi 12 mm (mniejszy niż otwór w progu) zaznaczamy wstępnie punkt montażowe do wywiercenia otworów montażowych pod próg.
- Elementy progu odsuwamy na bok, aby uzyskać swobodny dostęp do podłoża.
- Wiertłem fi 14 w wyznaczonych wcześniej miejscach wiercimy otwory na głębokość około 100 mm (nie mniej).
Jeżeli próg wyposażony jest kanały wzmacniające w spodniej części oraz wymagane jest zwiększenie wytrzymałości, przed ułożeniem progu i montażem śrub umieść w specjalnym wyżłobieniu spodniej części rurkę ocynkowaną fi ¾″.
Osadzenie kołków rozporowych
- Oczysczamy wywiercone otwory oraz jezdnię z pyłu i drobnych odłamków (zalecane użycie odkurzacza)
- Wbijamy dedykowane kołki rozporowe 14x95 mm do pełnego osadzenia, aż czoło kołka będzie zlicowane z nawierzchnią.
Finalne osadzenie i dokręcenie modułów progu
- Umieszczamy segmenty progów zwalniających ponownie na wyznaczonych wcześniej pozycjach.
- Wkładamy dedykowane śruby montażowe wraz z podkładkami przez otwory w progu do uprzednio osadzonych kołków.
- Dokręcamy śruby elektrycznym kluczem udarowym, kontrolując, aby moment nie przekroczył 19Nm.
- Dokręcamy z siłą 19 Nm – zgodnie z zaleceniami producenta.
- Pod żadnym pozorem nie dokręcamy śrub wiertarką, bądź wysokoobrotową wkrętarką bez możliwości ustawienia momentu obrotowego, grozi to zerwaniem mocowań!
W razie wątpliwości zalecamy skorzystać z profesjonalnych usług montażowych i zadbać o montaż wyłącznie na dedykowanych elementach montażowych zalecanych przez producentów progów.
Przed przystąpieniem do montażu należy zapoznać się też z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. - załącznik nr 4 oraz innymi przepisami dotyczącymi warunków technicznych stosowania elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Progi zwalniające należy oznaczyć odpowiednimi znakami drogowymi, zgodnie z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego i dziennikiem ustaw nr 220 poz. 2181
Dedykowane komplety montażowe - zalecane przy każdym montażu
Dedykowany zestaw montażowy do progów zwalniających został zaprojektowany z myślą o profesjonalnym, bezpiecznym i trwałym mocowaniu elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego.